Umiesz skręcać na desce i co dalej? 3 ćwiczenia dla średniozaawansowanych

Autor: Listopad 23, 2019 Snowboard
ryan kanton

Większość moich uczniów jak już ogarnie pierwsze zakręty, to na tym kończy swoją snowboardową edukację. Rozumiem to, sam na początku rwałem się żeby jak najszybciej zjeżdżać ze znajomymi i mieć po prostu fun.

Brak złych nawyków to większa przyjemność z jazdy

Snowboarding jednak jest trochę trudniejszy niż jazda na rowerze miejskim. To zupełnie nie jest tak, że raz załapiesz i git. Czy samo przemieszczenie się z A do B ci wystarcza?

A może chciałbyś dojść do takiego poziomu żeby śmignąć z A do B lekko, bez wysiłku, bezpiecznie, z dobrym stylem i czerpiąc z tego ogromną przyjemność? Super, cieszę się bardzo :). I mam dla ciebie bardzo dobrą wiadomość: każdy może dojść do tego poziomu. Pod warunkiem, że oprócz jazdy ze znajomymi dla zabawy, poświęcisz co jakiś czas kilka zjazdów, żeby sobie poćwiczyć. Na tym etapie, przypominaj sobie jak najczęściej o prawidłowej postawie.

Fore & aft

3 ćwiczenia, które chcę ci dzisiaj przedstawić dotyczą przenoszenia środka ciężkości ciała wzdłuż deski. Z neutralnej postawy w kierunku nosa deski i z powrotem. A następnie w kierunku ogona deski. Przy czym całe ciało pozostaje równoległe do krawędzi deski. Ramiona, biodra w jednej linii, ręce blisko bioder symetrycznie.

To trochę tak jakbyś chciał przenieść ciężar raz na lewą raz na prawą nogę.

Ciężar bliżej nogi prowadzącej to z angielskiego “fore”. A bliżej tylnej nogi “aft”.

Do czego to się przydaje

Wydajna jazda na snowboardzie jest dynamiczna. To nie tak, że trzymasz cały czas neutralną postawę i koniec – gdy ktoś tak jeździ wygląda na spiętego, wygląda to statycznie, nieefektywnie i nieefektownie. “Fore & aft” powinien być nieodłącznym fragmentem każdego zakrętu. Na początku trzeba o tym myśleć, ale w miarę jeżdżenia staje się to naturalne i daje to lepsze uczucie podczas jazdy.

Ćwiczenie 1

Spróbuj najpierw wykonać ten ruch na płaskim, statycznie. Następnie zrób to samo, ale tym razem jadąc na strzałę po minimalnie nachylonym stoku – np. po oślej łączce. Jedziesz na strzałę, ale nie na krawędzi, tylko trzymaj deskę płasko. Niech cała powierzchnia deski się ślizga. I teraz delikatnie przenieś ciężar w kierunku przedniej nogi. Na sekundę. Jeśli za bardzo się rozpędzasz to przyhamuj. Potem wróć do centrum i przenieś teraz ciężar w kierunku tylnej nogi.

Ćwiczenie 2

Na tym samym stoku poćwicz tylko “aft”. Ale przenieś ciężar trochę dalej, tak abyś czuł że stoisz tylko na tylnej nodze. Uważaj tylko żebyś nie przeniósł ciężaru za nogę. Kolano nad stopą, biodra nad kolanem, w jendej linii prostopadłej do deski. Jak już jesteś w pozycji “aft” podczas powolnej jazdy na strzałę, spróbuj podskoczyć, wybijając się z tylnej nogi. Jeśli lądujesz bez problemu, trzymajć tor jazdy. Zrób tak kilka razy. Spróbuj zrobić całość jak jeden szybki, płynny ruch. Przenieś ciężar na tył i podskocz. To jest “ollie”.

Ćwiczenie 3

Aft na końcówce zakrętu

Teraz wkomponujesz “fore & aft” w swoje zakręty. Musisz tylko rozbić znowu swoje zakręty na czynniki pierwsze i zacząć powoli Zacznij od samego “aft”. Rób zamknięte zakręty w kształcie literki “C”, możesz pod koniec zakrętu trochę jechać w poprzek stoku. Spróbuj zrobić “aft” na koniec zakrętu. Najpierw może być w momencie jak zaczynasz jechać w poprzek. A kiedy oswoisz się z tym ruchem, spróbuj zacząć przenoszenie ciężaru już w połowie “C”, tak abyś na zakończenie “C” miał już najbardziej przeniesiony ciężar na tył. Sam poczujesz, że ten ruch wpływa na twoje zakręty. Kiedy zaczniesz robić to dobrze, gwarantuję ci, że będziesz o tym wiedział.

Fore na początku zakrętu

Analogicznie z przenoszeniem ciężaru w kierunku nogi prowadzącej. Wykonaj ten ruch podczas inicjacji zakrętu. Popróbuj zakręty z mocnym “fore” i z delikatnym. Zobacz co ci lepiej leży. W praktyce, “fore” jest bardzo subtelny, używamy go bardziej na stromych stokach.