9 pierwszych ćwiczeń dla początkujących snowboardzistów

Autor: Listopad 18, 2019 Snowboard
9 ćwiczeń dla początkujących snowboardzistów

Poniżej znajdziesz 9 ćwiczeń, które powinieneś przerobić jeśli chcesz nauczyć się jeździć na desce. To część ćwiczeń, które są przerabiane na pierwszych lekcjach z intruktorem. Jeśli chcesz uczyć się samemu, to od nich właśnie zacznij.

Najlepiej jakbyś miał kogoś do pomocy – do asekuracji. A jeszcze lepiej jakby ta osoba znała podstawową technikę jazdy na desce i potrafiła korygować twoje błędy – to czego się nauczysz przez pierwsze godziny i dni na desce, może stać się twoim nawykiem, którego już tak łatwo nie będziesz w stanie poprawić.

Zakładam, że wiesz, którą nogę masz prowadzącą, zapoznałeś się ze sprzętem i potrafisz samodzielnie zapinać i odpinać wiązania.

1. Z jedną nogą po płaskim

Na płaskim gruncie wpinasz w wiązanie tylko nogę prowadzącą. Tylnia noga jest po stronie tylniej krawędzi. Poruszaj się teraz zgodnie z kierunkiem jeżdżenia na desce. Nogą prowadzącą przesuwasz snowboard o długość jednego kroku, następnie tylnią nogą robisz krok w bok podążając za deską. Spróbuj trzymać powierzchnie deski płasko na śniegu, bez podnoszenia stopy i palców stóp nogi prowadzącej.

2. Podchodzenie z jedną nogą wpiętą

Teraz ustaw deskę w poprzek stoku. Tylnia noga idzie teraz na stronę przedniej krawędzi. Robisz krok pod górę tylnią nogą, podnosisz nogę prowadzącą do góry, tak żeby cały snowboard był nad śniegiem nadal poprzecznie do stoku. I robisz krok pod górę nogą prowadzącą ze snowboardem. I tak dalej.

3. Na strzałę z jedną nogą wpiętą

Jeśli dobrze opanujesz to ćwiczenie, nie powinieneś mieć problemu z wysiadaniem z wyciągu krzesełkowego. Znajdź stok o niewielkim nachyleniu, który kończy się płaskim odcinkiem – dzięki temu, nie będziesz musiał myśleć o hamowaniu, po prostu sam się zatrzymasz. Podejdź kilka metrów pod górę i teraz najlepiej jakby ktoś pomógł ci obrócić się i stanąć w pozycji do jazdy na strzałę. Jeśli stok jest naprawdę niewiele nachylony możesz spróbować samemu. W pozycji do jazdy na strzałę postaw tylnią na desce pomiędzy wiązaniami, zaraz przy tylnim wiązaniu. Lekko przyciśnij stopę do wiązania. Przyjmij neutralną postawę z lekko ugiętymi kolanamim patrz przed siebie w linii prostej i jedź na strzałę, aż sam się zatrzymasz na płaskim.

4. Na strzałę z obiema nogami w wiązaniach

Bardzo podobne ćwiczenie do poprzedniego. Teraz zjedź z dwoma wpiętymi nogami. Samemu będzie ci trudno wykonać to ćwiczenie. Na górze stoku, żeby przyjąć pozycję do zjazdu, będziesz musiał podskoczyć i obrócić się, co na tym etapie może grozić upadkiem, więc najlepiej poproś kogoś o pomoc.

5. Obrócenie się z pozycji siedącej

Jeśli siedzisz na śniegu z wpiętymi obiema nogami i chcesz się obrócić, tak aby być na kolanach twarzą do góry stoku i z przednią krawędzią w śniegu, połóż się lekko na plecach i chwyć ręką od spodu przeciwległe kolano. Jeśli chwytasz lewą ręką prawe kolano to pociągnij je w lewo, jednocześnie próbują wykonać obrót całym ciałem.

6. Wstawanie

Upewnij się, że krawędź jest mocno wbita w śnieg. W pozycji siedzącej, podeprzyj się jedną ręką z tyłu, podnieś tyłek i od razu staraj się łapać balans na krawędzi, zanim jeszcze całkowicie wstaniesz, jednocześnie przenoś ciężar na tylnią krawędź. Drugą ręką możesz złapać przednią krawędź pomiędzy wiązaniami, tylko uważaj, żebyś nie przygniótł sobie palców.Patrz przed siebie, na jakiś nieporuszający się obiekt.

Wstawanie na przedniej krawędzi jest trochę łatwiejsze. Wstajesz z kolan, tak jakby na palcach, głowa do góry, patrzysz w górę stoku. Od momentu uniesienia kolan starasz się złapać balans na krawędzi.

7. Jazda pługiem

To w sumie dwa różne ćwiczenia w jednym. Pługiem musisz nauczyć się jeździć zarówno na przedniej jak i na tylniej krawędzi. Jak już wstałeś i czujesz, że masz balans na krawędzi, możesz spróbować teraz powoli ześlizgiwać się na krawędzi. Tutaj przydałby się ktoś do asekuracji.

Pamiętaj o poprawnej, wycentrowanej postawie. Patrz w linii prostej przed siebie w jeden nieporuszający się punkt. Szczególnie jest to ważne gdy ześlizgujesz się tyłem na przedniej krawędzi, Staraj się żeby to było płynne.

8. Zatrzymywanie

Jadąc pługiem postaraj się zatrzymać. Na początek tak zupełnie intuicyjnie i sprawdź czy ci wychodzi. Jeśli nie udaje się, są trzy sposoby, które mogą ci pomóc. Sprawdź najpierw, czy uginanie kolan wpływa na prędkość twojej jazdy. Jęsli nic się nie dzieje, spróbuj podnieść swoje stopy – ślizgając się przodem, staraj się jeszcze bardziej stanąć na piętach, a ślizgając się tyłem, podnieś pięty wyżej. Trzecia rzecz, którą możesz sprawdzić jak nic nie pomaga w zatrzymywaniu, to przechylanie całeggo ciała w kierunku krawędzi, na której się ślizgasz.

9. Spadający liść

To ćwiczenie to wstęp do pierwszych zakrętów. Spróbuj jechać pługiem i teraz przenieś ciężar swojego ciała na nogę prowadzącą. Zaczij patrzeć na stronę, po której jest twoja noga prowadząca, tylko gdzieś daleko przed siebie. Powinieneś teraz jechać delikatnie w poprzek stoku. Nadal pługiem, ale po skosie.

Kiedy już czujesz się pewnie jadąc po skosie, możesz dodać ostani nowy element w tym ćwiczeniu. Pedał gazu. Chodzi o ruch stopą prowadzącą, który służy do inicjacji zakrętu. Ślizgając się na tylniej krawędzi będzie to ruch taki jak wciskanie pedału gazu w samochodzie. Jeśli ślizgasz się na przedniej krawędzi, to będzie przeciwny ruch stopą – wciskanie pięty.

Zacznij od bardzo delikatnego ruchu stopą i obserwuj co się dzieje z deskę kiedy to robisz. Wciśnij delikatnie, deska powinna powolutku zacząć się obracać i teraz puść pedał gazu, żeby wrócić do slizgania po skosie. Wciśnij i puść. I tak kilka razy, aż poczyjesz, że kontrolujesz ten obrotowy ruch deski.

Więcej o pedale gazu przeczytasz w jednym z najbardziej popularnych artykułów na blogu:

Wskazówka, która oszczędzi ci bólu dupy