Ból uda na snowboardzie. Co robić? Jak zapobiegać?

By Maj 6, 2019 Snowboard
bol uda jazda na desce

Ból uda to najczęściej występująca dolegliwość podczas jazdy na desce. Jak sforsujesz udo, to już pozamiatane. Zabiera ci to całą przyjemność z jazdy, jeśli w ogóle jeszcze jesteś w stanie utrzymać się na desce. Najprawdopodobniej chodzi o czworogłowy uda. Jak boli, to znak, że za mało przygotowałeś się do wyjazdu na dechę.

W ostatnim akapicie znajdziesz kilka ćwiczeń wzmacniających czworogłowy. Póki co skupmy się na kilku wskazówkach, które mam nadzieję doraźnie ci pomogą.

Co robić z bólem na stoku

Jazda w puchu

Jeśli masz ból tylnego uda, który pojawił się podczas jazdy w głębszym śniegu, to prawdopodobnie twoje wiązania ustawione są w taki sposób, że stoisz dokłądnie po środku deski. Więc jeśli chcesz kontynuować jazdę po puchu, to spróbuj przesunąć sobie wiązania o kilka centymetrów w stronę tyłu deski – czyli zrobić tzw. “setback”. Dzięki temu nie będziesz musiał tak bardzo używać tylnej nogi, a co za tym idzie, odciążysz czworogłowy.

Jazda switchem

Zmień nogę prowadzącą. Spróbuj pojeździć switchem, czyli twoja tylna noga będzie teraz prowadzić. Jeśli podczas jazdy w ten sposób nie czujesz sforsowanego uda, to żeby nie marnować dnia na stoku, ćwicz tego switcha, aż stanie się dla ciebie komfortowy, a bolące udo odpocznie.

Ibuprofen

W ostateczności weź środek przeciwbólowy, która działa również przeciwzapalnie, czyli np. ibuprofen. Minusem tego rozwiązania jest wolniejsze regenerowanie się mięśni. Ale ostatniego dnia urlopu, możesz sobie na to pozwolić.

Regeneracja wieczorem i po urlopie

Po całym dniu, obolałe mięśnie okładaj lodem. Przyspieszy to regenerację, zmniejszy obrzęki i zapomnisz o bólu. Masuj. Jeśli masz wałek do masażu albo piłeczkę tenisową, to spróbuj bardzo delikatnie rozwałkować udo. Polecam również wsmarować w udo olejek z arniki tuż przed pójściem spaniem.

Po urlopie, jeśli nadal odczuwasz ból lub dyskomfort, lecz ciepłem. Tj. sauna, lub miejscowe rozgrzewanie. Jeśli ból nie przechodzi, udaj się do lekarza.

Jak trenować czworogłowy uda

Krzesełko

Wytrzymałość zbudujesz ćwicząc np. krzesełko. Przyjmij pozycję krzesełka – kolana zgięte w kąt prosty – opierasz się o ścianę. Wytrzymaj w tej pozycji od 30 do 60 sekund.

Wchodzenie na podwyższenie

Różne ćwiczenia wykorzystywane na crossficie, np. wchodzenie na podwyższenie. Albo jeszcze lepiej – regularny trening crossfitowy, to już naprawdę niezłe przygotowanie przed sezonem.

Joga – pozycje wojownika

Ogólnie ashtanga joga będzie rewelacyjna przed snowboardem, ale jak wolisz ćwiczyć w domu głównie pod kątem wyjazdu zimowego, to polecam np. delikatne powitania słońca na rozgrzewkę – ja przy każdym powtórzeniu próbuję coraz dłużej wytrzymywać w psie z głową w dół. Po takiej rozgrzewce, pozycje wzmacniające np. pozycja wojownika 2 – Virabhadrasana II.

ból uda - pozycja wojownika

Chodzenie po górach

Po prostu łażenie po górach. Regularne spacery pod górę i z górki to trening dla całych nóg.