Egzamin na instruktora zawodowego i plan na ostatni miesiąc przed

By Kwiecień 1, 2019 Snowboard
instruktor zawodowy

Wkrótce czeka mnie egzamin ze sprawności technicznej na snowboardzie. Jest to jeden z modułów na drodze do zdobycia Snowboard Level 3 ISIA – odpowiednik w Polsce to instruktor zawodowy. Start egzamiu 29 kwietnia 2019, trwa 5 dni.

Poniżej opisuję swój plan treningowy na ostatnie 4 tygodnie przed egzaminem.

Po co w ogóle podchodzę do tego egzaminu?

Moim marzeniem i celem, który metodycznie realizuję, jest otwarcie działalności gospodarczej w Austrii w branży sportów zimowych. Zdanie wspomnianego egzaminu to mały kroczek w kierunku zrealizowania tego celu.

Cały sezon przygotowań

Tegoroczna zima była pod znakiem przygotowań do egzaminu. To był priorytet. Czy dobrze wykorzystałem ten czas? Czuję, że nie do końca.

Jestem bardzo wdzięczny za zimę stulecia, bo nigdy nie widziałem tyle śniegu. Było wspaniale. Jednak przez masywne opady, snowparki były przez większość sezonu pozamykane. A to właśnie w snowparkach powinienem był najwięcej ćwiczyć.

Dla zainteresowanych, dokumentowałem swoje przygotowania na kanale youtube. Zacząłem nagrywać w lato 2018 i do tej pory powstało 26 odcinków. Zapraszam na playlistę.

Plan treningowy na kwiecień 2019

Straciłem formę

Gdy w Tyrolu przychodzą roztopy, wirusy budzą się do życia. Skutkuje to falą zachorowań, której i ja co roku regularnie padam ofiarą. Nie da się przed tym zaszczepić. Wierzę w teorię, że topniejące lodowce co roku dostarczają nam co raz to starsze odmiany wirusów.

W marcu przechodziłem 2 tygodniową chorobę przypominającą trochę grypę.  Później jeszcze mocno się przeziębiłem. Straciłem wszystkie mięśnie, kondycja spadła na łeb na szyję. Mam wrażenie, że jeśli chodzi o fizyczne przygotowanie, to zaczynam od samego początku. Pozostaje to zaakceptować i “rzeźbić” w tym co mam :/.

Update 1.4.2019: wczoraj poszedłem przebiec kilka kilometrów, żeby przetestować nowe buty do biegania. Nie mam pojęcia co zrobiłem źle, dziś jestem strasznie przeziębiony, to już chyba 4-ty tydzień mojej choroby. Straciłem wiarę, nastrój poszedł w kierunku depresji, wątpie czy mi się uda, jeśli wkrótce nie wyzdrowieje :(.

Kontuzja – mięsień strzałkowy krótki

Intensywnym treningiem styrałem nogę prowadzącą i jej mięśnie w dolnych partiach. Do tego kilka razy boleśnie wylądowałem za blisko, gdy skakałem na skoczni i to przyczyniło się do kontuzji, której nie mogę się pozbyć. A jak trochę przechodzi, to ja znów przetrenowuję i uraz wraca ze wzmożoną siłą.

Dostałem kilka porad na youtubie, gdy o tym opowiedziałem w jednym z fimików. Porady już stosuję i zobaczymy :). A oto filmik.

Trening na Hintertux

Przez ostatnie cztery tygodnie przed egzaminem, planuję być 3-4 dni w tygodniu na stoku. Prawdopodobnie będę za każdym razem jeździł na Hintertux. Tam z resztą odbędzie się sam egzamin. Mam to szczęście, że mogę poćwyczyć na stokach z egzaminu.

Skupiam się na doszlifowaniu wąskich zakrętów na stromych stokach. Szczególnie na centrowaniu postawy, rytmie i konsekwentnym trzymaniu krawędzi przez cały zjazd.

Kolejna rzecz to skocznie 7-10m. Chcę wzmocnić pewność siebie w snowparku. To co będę szlifował to backside 180, cab 180, i backside 360. Chcę, żeby te tricki wychodziły mi czysto i stylowo nawet przy dużym zmęczeniu. Muszą być na automacie.

Trening off-snow

  • W kwietniu chcę zacząć znowu biegać. 2 razy w tygodniu.
  • Codziennie joga. W dni regeneracji dwa razy dziennie.
  • Codziennie medytacja.
  • Codziennie wizualizacja, snowpark i strome stoki.

Dieta, napoje izotoniczne i proteiny

Chcę przyzwyczaić swój organizm do spożywania wody izotonicznej i batonów energetycznych, którymi będę wspierał się w trakcie egzaminu.

Jednak przede wszystkim będę się porządnie odżywiał przed i w dniach egzaminu. Co to właściwie znaczy? Solidne posiłki bogate w tłuszcze, białko. Dużo warzyw. Fruktoza niekoniecznie, choć mega mi służy jaglanka z owocami. Słodycze ciężko mi w ogóle wykluczyć, choć przydałoby się – niech będzie, że tylko w weekend.

Nie wiem na 100%, czy w ten sposób uda się przejść z węglowodanów na tłuszcze. Jak jest tu jakiś dietetyk, to będę bardzo wdzięczny za jakieś wskazówki :).

Czy ma ktoś z Was jakieś wskazówki dietetyczne/treningowe, chętnie przetestuję :).