Jak jeździć w puchu

By Styczeń 7, 2019 Snowboard
jak jeździć w puchu na desce

Jedno z najlepszych uczuć na snowboardzie. Kiedy dosłownie serfujesz po miękkiej powierzchni puszystego śniegu. Niczego nie da się z tym porównać. Jeśli raz doświadczysz puchu, snowboard na zawsze zagości w twoim życiu.

Puch puchowi nierówny

Puch to tylko jeden z wielu rodzajów śniegu. Sam puch może wystąpić w wielu odmianach, w zależności od wilgotności powietrza i temperatury. Inny puch jest zaraz po opadach, inny na drugi dzień. Można znaleźć również puch nawiany, wiele dni, a nawet tygodni po opadach. Bardo dobry do jazdy, choć bardzo niebezpieczny.

Ten artykuł to konspekt jednej lekcji kursu video, który obecnie tworzę. Będzie on dostępny za darmo dla subskrybentów bloga. Chcesz współtworzyć ten kurs? Napisz mi swoje pomysły, pytania i sugestie :).

Śnieg nawiany bardzo często schodzi w postaci lawiny. Ale nawet na płaskim terenie może być niebezpieczny, jeśli nawiało do zagłębienia w terenie, a ty do niego wpadniesz. Może się okazać niemożliwe wydostać z takiej pułapki.

Technika jazdy w puchu

  1. Ciężar ciała przenieś na tylnią część deski, tak aby jej przód znajdował się ponad powierzchnią śniegu.
  2. Zakręty wykonujesz całym ciałem. Ponieważ przód deski jest podniesiony, twoja tylnia noga ma większą kontrolę.
  3. Nie potrzebujesz krawędzi. Po powierzchni puchu ślizga się powierzchnia deski.
  4. Kontrolujesz prędkość na dwa sposoby. Albo robiąc tzw. spray, albo zamykając bardziej lub mniej zakręt w literkę “C”.
  5. Kończ zakręt przenosząc ciężar jeszcze bardziej na tylnią nogę.

Jak robić zakręty w puchu

Wyobraź sobie, że wkoło swojej talii masz hula-hop i jadąc na desce trzymasz je, tak że twoja lewa ręka jest po lewej stronie twojego ciała, a prawa po prawej.

Niech to niewidzialne hula-hop będzie kołem sterowym dla twoich zakrętów.

Jak chcesz skręcić w prawo obróć hula-hop w prawo, a jak w lewo to w… zgadnij.

I w sumie tyle. Wypróbuj to ćwiczenie i daj znać, czy dało efekty.

Aha… pamiętaj jeszcze o podstawach 🙂 – patrz dokąd jedziesz. Jeśli masz dobrą widoczność, patrz dalej przed siebie > 5 metrów, w kierunku, w którym chcesz jechać.

Antycypuj w wyobraźni ścieżkę, po której chcesz jechać. Zakręt, który w danej chwili robisz wyprzedzaj myślami o kolejny zakręt.

Jak wstawać w puchu

Lepiej się po prostu w puchu nie zatrzymuj. Bo możesz się zakopać nawet po sam czubek głowy i wtedy potrzebna będzie pomoc. W mniej ekstremalnym przypadku, wydostanie się, będzie kosztować cię więcej energii niż sama jazda na snowboardzie. Jak wydostać się z takiej puchowej pułapki?

Wpadłeś? Zdarza się najlepszym. Jeśli czujesz, że już głębiej cię nie wciągnie, np. masz grunt pod nogami, to możesz zdjąć dechę – tylko jej nie zgub – wyjmij ją na powierzchnię, połóż płasko na śniegu. Jeśli śnieg jest wyjątkowo lekki i puszysty, to to nic nie da, ale spróbuj deskę pchnąć w kierunku podłoża.

Jeśli śnieg udaje ci się trochę ubić, to deska będzie twoim punktem podparcia.

Ćwiczenia na stoku do jazdy poza trasą

Ćwiczenie 1: Jedź na bardzo lekko nachylonym stoku na strzałę. Ale nie na krawędzi, tylko powierzchnią całej deski. I teraz w trakcie jazdy przesuwaj ciężar swojego ciała na przednią nogę i zaraz potem płynnie na tylnią nogę i z powrotem.

Ćwiczenie 2: Znajdź niebieską, przygotowaną trasę, obok której leży puch. Wyjedź z trasy, wykonaj zakręt w puchu i wróć na trasę. Tak aby “C” zakrętu było poza trasą a końcówki “C” na trasie.

Jadąc po trasie przenieś ciężar ciała na przednią nogę, a poza trasą na tylnią (patrz ćw. 1).

Ćwiczenie 3: Zrób duże, otwarte (niedomknięte “C”)  zakręty z “hula-hop”, o którym pisałem wyżej.

Zmienne warunki – wyjeżdżony puch, twardy śnieg, nierówności

Gdy poza trasą są resztki puchu, jest twardo i są nierówności, teren jest bardzo zmienny lub po prostu wyjeżdżony, to punktem wyjścia jest centralna postawa.

Pamiętaj, aby zrelaksować kolana. Będą to twoje amortyzatory wszelkich nierówności.

Jeśli wjeżdżasz w miękki śnieg tj. puch lub roztopiony, przesuwaj ciężar na tylnią nogę.

Jeśli jest ubite, lub jest twardo wracaj do centrum, jeśli zjeżdżasz z ubitego mogula przenoś ciężar na przednią nogę i po zjeździe wracaj do centrum.

Zakręty cross-under

Jazda w zmiennym terenie to ciągłe przenoszenie górnej części ciała nad tył, centrum, lub przód deski. A w praktyce to wygląda tak, że górna część ciała “wisi” niezmiennie w powietrzu, i to dolna część ciała wykonuje całą robotę.

Trochę abstrakcyjnie to brzmi, ale tak właśnie jest. Jest to dobry wstęp do tzw. zakrętów “cross-under”, ale o tym innym razem. Jak chcesz więcej o tym się dowiedzieć to napisz mi. Jak będzie wielu chętnych, to napiszę posta albo zrobię filmik.

Polecam do obejrzenia ten dobrze zrobiony tutorial, w którym ćwiczenia demonstruje Martin Zarfl – zawodowy freerider, z którym miałem przyjemność przeprowadzić krótką rozmowę (link do rozmowy: https://www.7hillz.pl/czy-kursy-lawinowe-maja-sens/   jest tam tekst i video). A oto ten tutorial:

Krzysiek

Przede wszystkim otwartość. Otwartość na zmianę i na ludzi powoduje, że przydarzają nam się niespodziewane, pozytywne historie.   Jestem instruktorem snowboardu. Jest to nie tylko moje hobby, ale również coraz stabilniejsze źródło dochodu. Kocham to co robię. Mogę nauczyć Cię jeździć na desce, a na dodatek zainspirować do zmiany swojego życia na lepsze - tak aby toczyło się ono według Twojego scenariusza.Chciałbym Ciebie zachęcić, żebyś również spróbował robić to w czym czujesz się najbardziej komfortowo. Wykształcenie i wiek nie grają roli. Nigdy nie jest za późno żeby iść za głosem serca. Wystarczy tylko otworzyć się na zmianę i na pozytywnych ludzi, a cudowne, niespodziewane rzeczy zaczną przydarzać Ci się same :). Serio...