Jak dobrać i kupić gogle na narty lub snowboard? KOMPLETNY przewodnik!

Autor: 1 grudnia, 201523 grudnia, 2019Snowboard
gogle

Ten artykuł to kompletny przewodnik dla kupujących gogle narciarskie lub snowboardowe. Dowiesz się jakie są ceny, jakie są najważniejsze funkcje gogli oraz na co zwrócić uwagę podczas dobierania idealnej pary.

Świat przez pomarańczową szybkę

Na początek, dla porównania, zerknij jak wygląda świat przez gogle z pomarańczową szybką z przepuszczalnością światła 50%. Po lewej widok bez gogli. Zdjęcie zrobione po południu, brak rażącego słońca. Jaki kolor szybki wybierzesz, w takim kolorze będziesz widział świat.

brak gogli widok przez szybkę

“Bez” kontra “Z”

A teraz rzeczywiste porównanie. W bezchmurny dzień, wziąłem lustrzankę i wyszedłem przed dom. Po lewej zdjęcie bez gogli bez dodatkowej edycji. Na prawym zdjęciu obiektyw przysłoniłem moją najciemniejszą szybką, której używam właśnie na takie słoneczne dni.

widok w słońcu widok przez gogle anon mig

Ile kosztują nowe gogle

Rozpiętość cenowa przyprawia o ból głowy

Ceny gogli zaczynają się już od 30 zł, a najdroższe modele kosztują ponad 1000 zł. W skrócie powiem ci od razu – być może ta informacja ci wystarczy – odrzuć najtańsze i najdroższe modele. Bardzo dobre gogle kupisz za 500 zł.

  • 30 zł – śmieć
  • do 250 zł – budżetowe gogle
  • 500 – 600 zł – bardzo dobre
  • do 1000 zł – przesada

Czy opłaca się inwestować w gogle gdy mało jeżdżę

Jeśli jeździsz tylko kilka dni w roku, to z pewnością masz ten dylemat. Po co wykładać konkretne pieniądze na sport, który tak rzadko uprawiasz. Jeśli chodzi o gogle to akurat sprawa jest jasna – po to, aby chroniły twoje oczy.

Jeśli weźmiesz gogle za 3o zł na ostre słońce, to bardzo ryzykujesz. Mówiąc wprost, grozi to trwałym uszczerbkiem na zdrowiu.  Moim zdaniem optymalnie jest kupić gogle ze średniej półki cenowej. Gogle, które zmiejszają ryzyko, które jakościowo będą na tyle dobre, że starczą ci do końca życia.

Ja wybrałem gogle z wymienną szybką. Kiedy szybka jest porysowana mogę kupić nową. To się jeszcze nigdy nie zdarzyło, a jeżdżę w tych goglach już 3 pełne sezony.

Gogle Anon MIG

Czy chodzi tylko o ochronę przed słońcem?

Ochrona przed słońcem i odblaskami na śniegu, to pierwsza rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę. Gogle chronią jeszcze oczywiście przed wiatrem, zacinającym śniegiem i kijkami narciarzy, ale te warunki spełniają wszystkie gogle, nawet te najtańsze.

Oto kolejne dwie rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  1. Czy gogle radzą sobie z zaparowywaniem szybki.
  2. Czy nie ograniczają widzenia peryferyjnego – szczególnie istotne dla snowboardzistów.

Parowanie szybki

Wilgotne powietrze, które może przedostawać się pomiędzy twoją twarz, a gogle, jeśli nie zostanie odprowadzone, sprawi, że w ułamku sekundy nie będziesz nic widział. Zapobiega temu wentylacja w ramce gogli oraz warstwa anti-fog na szybce.

[yellowbox]#HACK: jeśli zaparuje ci szybka od wewnątrz (dotyczy szybek wielowarstwowych), możesz ją wysuszyć suszarką do rąk w toalecie.[/yellowbox]

Widzenie peryferyjne

Ramka gogli może ograniczać twoje pole widzenia. Jeśli jeździsz na desce, to źle dobrane gogle, to jedna z najbardziej upierdliwych rzeczy podczas jazdy. Może to też dotyczyć narciarzy. Czujesz się wtedy jak w czołgu. Na pewno jechałeś czołgiem więc wiesz o co chodzi.

Słowniczek funkcji/cech gogli narciarskich

  • VLT (ang. Visible Light Transmission) – ilość przelatującego światła przez szybkę. Stosuje się tu pięć kategorii od S0(najwięcej światła) do S4(najmniej światła).
  • Anti-fog – wewnętrzna, delikatna warstwa zapobiegająca parowaniu. Najlepiej jej nie dotykaj.
  • Polaryzacja – to samo co w okularach przeciwsłonecznych. Nic nadzwyczajnego. Redukuje odblaski.
  • Powłoka REVO – mieniąca się na kolorowo warstwa, przez którą nie widać Twoich oczu (jak w okularach lustrzankach). Redukuje jeszcze więcej odblasków. Warstwa wrażliwa na uszkodzenia.
  • UV – promieniowanie nadfioletowe. Gogle powinny ochraniać przed 3 jego typami: UVA, UVB, UVC.
  • Fotochromatyczność – właściwość polegająca na adaptowaniu się do intensywności światła. Gogle, które ją mają, o zmroku lub we mgle będą jaśniejsze, a w samo południe ciemniejsze. UWAGA – to niestety nie działa jak pstryczek elektryczek. Może zejść parę minut zanim szybka się dostosuje. Czyli jak wjedziesz w cień na chwile to nie licz na lepszą widoczność.
  • Frameless – brak ramki wokół szybki.
  • OTG (ang. Over The Glasses) – gogle dla tych co noszą okulary
gogle snowboardowe

Jak kupić gogle tanio

Sprzęt z poprzednich sezonów jest dużo tańszy niż najnowszy. Już w marcu i kwietniu można znaleźć okazję i kupić gogle nawet z 30-40% zniżką. Np. gogle Uvex Downhill normalnie kosztują ok. 400zł, a z sezonu 17/18 mniej niż 300. Warto porównać ceny w różnych sklepach internetowych. Tylko nie kupowałbym gogli bez przymierzania – internet traktuję jedynie jako narzędzie do orientacji w cenach.

Jak zgarnąć gogle za darmo

Tutaj na blogu organizuję konkursy. Na przykład w lutym 2019 można było wygrać te oto gogle z wymienną szybką o wartości ponad 250 zł. Jeśli chcesz być powiadamiany o przyszłych konkursach zapisz się na newsletter.

gogle, szybka i futerał outdoor master

Weź udział w kolejnym konkursie

Na co zwracać uwagę przy zakupie gogli

Zawsze przymierzaj w swoim kasku. Po prostu weź go ze sobą do sklepu. Trochę to upierdliwe i wymaga czasu. Ale w końcu kupujesz gogle na lata, albo nawet na zawsze.

Jeśli jeszcze nie masz kasku, to najpierw go kup. W drugą stronę będzie o wiele trudniej. Dobieranie kasku do gogli? Hmm… tak to nie da rady.

Gogle powinny równomiernie przylegać do twarzy, bez uciskania nosa, bez uczucia leżenia na nosie. Jak poruszasz głową, to gogle nie powinny się poruszać w ogóle.

Pasek gogli nie powinine zsuwać się z kasku. Idealnie by było jakby górna część ramki gogli pasowała kształtem do tej części kasku na czole.

Upewnij się, ze gogle zapewniają ochronę przed promieniowaniem UVA i UVB. Zapewnienie producenta powinno być poparte certyfikatem jakości tj. ISO lub EN.

Czy gogle narciarskie i snowboardowe to to samo

Wśród większości producentów gogli nie ma rozróżnienia na snowboardowe i narciarskie. Jest jednak jedna bardzo ważna rzecz, o której snowboardziści powinni pamiętać. Wynika ona z podstawowej różnicy w sposobie jazdy. Na desce jedziesz bokiem, a na nartach przodem.

Kiedy prawonożny snowboardzista skręca w prawo, cały stok na nim jest w jego “czarnym punkcie”. Innymi słowy nie będzie widział, czy ktoś się do niego zbliża. Oczywiście żadne gogle tego nie rozwiążą. Ale jeśli gogle stanowią dodatkowe ograniczenie, to zakręt backsidowy staje się jeszcze bardziej niebezpieczny. Takie gogle, które nie ograniczają widzenia peryferyjnego można traktować jako snowboardowe.

Jaki kolor szybki wybrać?

Kolor tak naprawdę zmienia tylko kolor i nie ma znaczenia. Jedynie po tym jak ciemny jest dany kolor, jesteśmy w stanie, na oko stwierdzić, czy gogle są na ostre słońce, czy nie. Ja jestem przyzwyczajony do pomarańczowej szybki na pochmurne dni i do czarnej na największą lampę.

kolor szybki gogli

Szybka cylindryczna, sferyczna, czy toryczna

Jak przypatrzysz się zawodnikom skoków narciarskich, to zauważysz, że wielu z nich ma gogle, których szybka przypomina kształtem szybkę z kasków motocyklowych. Szybka w takich goglach jest fragmentem kuli. Stąd ich nazwa: “sferyczne”.

Tradycyjne szybki są zaokrąglone tylko poziomo, ich powierzchnia jest wycinkiem walca i nazywamy je “cylindryczne”. Cylindryczne są tańsze i w zależności od jakości mogą powodować zniekształcenia pola widzenia. Ja wybrałem cylindryczne gogle.

Są jeszcze szybki toryczne. Tak jak sferyczne są zaokrąglone poziomo i pionowo, lecz pionowe zaogrąglenie jest w ich przypadku mniejsze. Ich kształt dzięki temu odzworowuje kształt ludzkiego oka i zwiększa widzenie peryferyjne.

Gogle Anon MIG

Jak czyścić szybkę?

Szybka gogli jest wyjątkowo delikatna i podatna na uszkodzenia. To jak będziesz o nią dbał, wpłynie na jej żywotność.

Zewnętrzną stronę szybki wycieraj albo torebką na gogle, która do tego właśnie jest, albo specjalnym ręcznikiem z mikrofibry.

Staraj się wewnętrzną stronę szybki zostawić w spokoju.

Jeśli jest wilgotna, niech wyschnie.

Na mokro nigdy nie wycieraj, bo jest duża szansa, że jest pokryta warstwą anty-fog, którą w ten sposób możesz łatwo zniszczyć. Jeśli podejrzewasz, że uszkodziłeś anti-fog, to spróbuj użyć specjalnego płynu czyszczące, z anti-fogiem.

Gogle Anon MIG

Testy gogli

Gogle Anon MIG to model, w którym jeżdżę od kilku lat. Natomiast Unigear, to firma produkująca gogle, która poprosiła mnie o zrobienie dla nich review jednego z ich produktów. Poniżej artykuły o tych konkretnych modelach:

Anon MIG

Unigear